Roadtrip naar Kaapstad - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Lotte Maas - WaarBenJij.nu Roadtrip naar Kaapstad - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Lotte Maas - WaarBenJij.nu

Roadtrip naar Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Lotte

21 November 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zaterdag 12 november eerst de hike gedaan, dit was dit keer erg zwaar. Het had heel de nacht geregend, waardoor de stenen loslagen en het erg glad was en ook was het erg warm. Wel een goede work-out gehad. Na de hike even het zwembad in gegaan en lunch gegeten. Daarna naar de candlemarket samen met Maija en Amanda. Phummie kon ons brengen, dus dat was fijn! Ook hebben we met Phummie boodschappen gedaan voor het avond eten. Dit keer aten we wraps met kip, echt heel erg lekker. We zouden eigenlijk uit gaan, maar uiteindelijk was iedereen te moe en zijn we toch niet gegaan.

Zondag rond 9 uur opgestaan en film gekeken. Omdat Emily vertrekt maandag, zijn we naar Mug en Bean geweest voor een drankje. De andere groep kwam terug van Kruger en zij hadden ook de luipaard niet gezien, wel een cheeta dus toch waren we wel een beetje jaloers. ’s Avonds veel met Jeroen geappt en alvast spullen gepakt.
Maandag Emily en Jana uitgezwaaid. We wilden deze dag eigenlijk meehelpen met het bouwen van de keuken voor een van de NCP’s, maar het regende dus dit kon niet doorgaan. Ik heb dan ook maar spullen gepakt. Yael is met het dove jongetje naar de dokter gegaan en hij heeft zijn implantaten. ’s Middags hadden we de oriëntatie over Zuid-Afrika. Omdat het onze laatste avond was in Ezulwini, Swaziland zijn we naar House on Fire geweest om avond te eten, Cecilia ging ook met ons mee. Toen we daar aankwamen was de elektriciteit uit. Eindelijk konden we toch de kaart zien (dit is een soort schoolbord waarop het menu geschreven is en die steeds verplaatst wordt). Lekker gegeten en daarna naar bed gegaan.

Dinsdag gingen we toch echt weg uit Swaziland. Afscheid genomen van iedereen daar. Op het laatste moment nog mijn mobiel laten vallen en omdat ik geen hoesje had is de achterkant erg gescheurd.. Gelukkig is hij nog wel heel. Eerst de reis naar St. Lucia. Rond kwart voor 4 kwamen we daar aan bij Monzi backpackers en het was een erg leuke locatie. Er waren tenten waar we in slapen en ik sliep met Yael. In St. Lucia zijn we naar het strand gelopen, en ook meteen een hoesje gekocht. ’s Avonds spaghetti gegeten en wijntjes gedronken en gekletst.

Woensdag zijn we rond 9 uur vertrokken naar een game reserve en daar beetje rondgereden. Dit was saai, omdat er niet echt veel dieren te zien waren. Ook kwamen we uiteindelijk op het strand, maar het was te winderig om iets te doen. Wel een erg mooi strand, waar we even rond hebben gelopen. Rond half 12 zijn we met Thami en Mel (onze gidsen) naar een cultural village gegaan. We hadden dit al gehad in Swaziland en waren dan ook erg benieuwd wat de verschillen waren. Ze praten in St. Lucia ongeveer hetzelfde als in Swaziland, alleen gebruiken ze soms andere letters. Dit was wel echt een gave tour, omdat we van alles mochten proberen. Zo mochten we de traditionele kleren dragen, het bier drinken, proberen om een kan op mijn hoofd te dragen en meedansen met de traditionele dans. Rond 4 uur zijn we naar de nijlpaarden en krokodillen tour gegaan. Dit was erg gaaf, omdat we veel nijlpaarden zagen die op het moment hun tanden lieten zien. ’s Avonds pap met worst gegeten.

Donderdag om half 8 opgestaan. We zijn rond 10 uur weggegaan en omdat ik mijn geld aan het tellen was in de auto, kwam ik erachter dat ik geld mistte. Uiteindelijk bleek dat Laura, Amanda en Maija ook geld mistten. Uiteindelijk was dit 1730 rand. Ik was 300 rand en 10 euro kwijt. We zijn terug gegaan naar de lodge waar de manager erg raar reageerde en ons erop wees dat haar staf echt niet stelen. Wij waren wat overvallen door haar boze reactie en zijn toch maar naar de politie gegaan. We waren eerst bij de verkeerde politiebureau en moesten dus weer terug naar St. Lucia om daar naar de politie te gaan. Daar onze gegevens achtergelaten en een nummer gekregen die we kunnen bellen als we ons geld terug willen krijgen van de verzekering. Omdat we 2 uur vertraging hadden, kwamen we om half 4 aan in Durban bij Happy Hippo. Dit was een gave plaats om te slapen. Er was veel regen, dus zijn we binnen gebleven en hebben we in de bar een drankje gedronken. Als avondeten kipsalade en knoflookbrood gegeten. Dit was weer erg lekker!
De afgelopen nacht was onrustig, veel muggen in de kamer en omdat we met 6en op een kamer sliepen was er steeds wel iemand wakker. Het was een zonnige dag en we zijn naar het Ushaka marine world geweest. Dit was een aquarium in een schip gemaakt. Dit was leuk. ’s Ochtends ook nog naar de zeehondenshow geweest, dit was wat saai. Omdat er ook een dolfijnenshow was, zijn we dat ook nog gaan doen. Dit was veel beter. Omdat we in de lodge onze lunch hadden zijn we tussen de middag terug gegaan. We hadden tonijnsalade dit keer. ’s Middags om 2 uur weer terug gegaan naar Ushaka om dit keer het waterpark te verkennen. Het was echt helemaal leuk met veel glijbanen en zwembaden. Omdat we toch ’s Avonds iets wilden doen, hadden we op internet een karaoke bar opgezocht. Toen we in de taxi zaten bleek de karaoke bar niet te bestaan, of in ieder geval onvindbaar. Omdat we toch graag ergens heen wilden zijn we uiteindelijk naar een bar gegaan, waar we wijntjes hebben gedronken. Rond 12 uur waren we terug en omdat we ’s ochtends vroeg op moesten staan, ben ik gaan slapen.

Om kwart over 5 opgestaan en om half 7 vertrekken naar Cintsa. Het was een 10 uur durende rit, dus was erg lang. Wel 2 keer gestopt, waarbij ik toch maar een simkaart heb gekocht. De man in de winkel was erg sloom en wilde veel van Amanda en mij weten. Rond half 6 kwamen we aan in Cintsa. Een super mooi plaatsje. Met Amanda en Maija even naar het stadje gelopen en omdat Maija hier al eerder geweest was kon ze ons wat laten zien. Met alle meiden sliepen we in één vakantiehuis, wat dus erg gezellig was. Omdat we laat daar waren, aten we in het restaurant van Buccaneers. Ze hadden een Zuid-Afrikaans gerecht gemaakt met als voorgerecht pompoensoep; dit was op zich wel lekker, als hoofdgericht bonen, lamsvlees, pompoen en nog meer pompoen; dit was minder. Het nagerecht chocolademousse was dan ook het beste van het eten. ’s Avonds zijn we naar de bar gegaan. Kyle van de lodge (een beetje rare snuiter) en een Nederlandse jongen Daan, vroegen of we mee wilden naar een andere bar. De bar was 35 minuten lopen, en we moesten ook over het strand lopen. Het was op zich een gezellige bar, maar niet heel bijzonder.

Een kort nachtje gehad omdat we er laat in lagen en ’s ochtends met Jeroen gebeld. Daarna ontbeten in de ontbijtzaal. Rond half 11 zijn we naar het strand gegaan en omdat het toch best zonnig was, was ik een beetje verbrand. Na de lunch, pasta pesto, zijn we naar het game reserve gegaan waar de olifanten gingen zien. Dit was echt super gaaf om te doen! De gids wist veel over de olifanten en het was cool ze van zo dichtbij te zien. Toen we terug kwamen wilden Maija, Yael en ik naar de live music ergens in een café. Het bleek dat het ongeveer 40 minuten lopen was en toen we daar aankwamen was er helemaal niemand. Het leek wel alsof er nooit iemand was geweest. Uiteindelijk dus maar terug gelopen omdat we om 7 uur gingen eten. We hadden dit keer zelfgemaakt brood met kip en pompoen. Het was prima, maar niet heel bijzonder. Omdat het onze laatste avond was in Cintsa wilden we naar een barretje in de stad. Weer een 35 minuten wandeling en toen we daar aankwamen bleek het dicht te zijn. We hadden dus niet heel erg geluk met de barretje in Cintsa. Toen maar bij de lodge iets gedronken en op tijd gaan slapen.

Erg slecht geslapen vannacht. Gelukkig wel een beetje kunnen slapen toen we naar Port Elisabeth reden. Dit was 4 uur dit keer, dus dat viel mee. Rond kwart voor 2 kwamen we aan bij Port Elisabeth en het bleek dat er geen water was. We zijn een beetje rond gaan lopen over het strand en iets gedronken op een terrasje Ook met Yael een muffin gedeeld. Op de terug weg langs de supermarkt Pick & pay geweest voor boodschappen. Omdat iedereen echt nodig naar de wc moest, hoopten we dat het water er was, omdat ze zeiden dat dit om 5 uur gemaakt zou zijn. Dit bleek niet zo te zijn. Uiteindelijk was er pas water om kwart voor 8 en moest er toen nog gekookt worden. We aten dan ook pas om half 9. Gelukkig hadden we wel een goed avondeten, namelijk wraps met kip en avocado.

De eerste week van de roadtrip zit er al op, dus gaat echt erg snel! Hou mijn facebook in de gaten voor foto’s!