Krugerpark en vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Lotte Maas - WaarBenJij.nu Krugerpark en vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Lotte Maas - WaarBenJij.nu

Krugerpark en vrijwilligerswerk

Blijf op de hoogte en volg Lotte

10 Oktober 2016 | Swaziland, Ezulwini

Ik ben nu een week hier en het is geweldig. Toen ik aan kwam in Johannesburg stond er een super lange rij voor de paspoortcontrole. Ik heb 3 uur moeten wachten tot ik eindelijk erdoor heen was. Niemand wist wat er aan de hand was. Na een kwartiertje had ik mensen gevonden en gingen we iets drinken. De mensen van All Out Africa zeiden dat we naar buiten moesten komen om 2 uur omdat we dan zouden vertrekken met de bus. Toen we daar aankwamen stond er niemand op ons te wachten, dus gingen we op zoek naar andere mensen die ook dezelfde reis gingen doen. De groep bestaat uit 14 mensen en er zijn veel nationaliteiten. Er zijn twee andere Nederlandse meisjes (Yael en Laura), 4 mensen uit Denemarken (Amanda, Anders, Maija en Mina), drie meisjes uit Zwitserland (Katja, Jenni en Shana), 1 jongen uit België (Niek), 2 meisjes uit Engeland (Emily en Stef) en een meisje uit Brazilië (Julia). Vanaf Zuid-Afrika gingen we naar Swaziland. De reis was erg lang, ik denk 4 uur en we waren dan ook erg moe toen we om 9 uur aankwamen bij onze Lodge. Het heet Lidwala Lodge en het is prachtig hier. De volgende ochtend kregen we een oriëntatie en zijn we naar een dorpje gegaan; Lodwala village. We zijn naar een aantal musea geweest waar ze vertelden over Lodwala en het tradionele Swaziland. Ook zijn we door het dorpje gelopen en de kinderen die daar waren wilde vooral graag op de foto. Het avondeten bestond uit een braai(bbq) en we aten dit met onze handen. Het was pap, bonen en vlees; erg lekker.

Vorige week woensdag zijn we naar het Krugerpark gegaan. Het was een rit van 4 uur en omdat we weer terug naar Zuid-Afrika gingen moesten we langs de grens en kregen we een stempel in ons paspoort. Toen we daar eenmaal aankwamen hadden we meteen een drive. We moesten ongeveer een uurtje rijden naar ons kamp. Het Krugerpark is echt super groot en we zagen onderweg al een aantal olifanten en giraffen. Bij ons kamp; Lower Sabie, konden we onze tenten opzetten. Ik sliep met Yael in een tent. Omdat de dieren ’s ochtends actief zijn stonden we elke dag om 4 uur op. Donderdag zaten we 12 uur in de jeep om dieren te spotten. Ook al is het hier warm, in de ochtends is het erg koud dus hadden we dekens bij ons. We zagen weer een hoop olifanten, impala’s, buffels, neushoorns, impala’s en leeuwen. De mensen van All out Africa (Tommy en Si) zorgen goed voor ons. We hebben elke dag ontbijt, lunch en avondeten en het is super goed. Onze gidsen Happy en Philip reden ons elke dag door het Kruger park. We deden vrijdagavond een sunset drive waar we misschien andere dieren konden spotten. We hadden namelijk alleen de luipaard van de big 5 nog niet gezien. Helaas zagen we die dit keer ook niet. Op zaterdagochtend stonden we weer op om 4 uur voor een wandeling in het Krugerpark. Dit was bijzonder omdat we erg dicht bij de dieren waren. Zo zag ik buffels (ze zijn erg gevaarlijk) op zo’n 50 meter afstand en aten we bij een meer waar krokodillen en nijlpaarden waren. ’s Avonds om 8 uur deden we nog een drive waar we een stekelvarken zagen (zij zijn erg schuw), nijlpaarden, krokodillen en olifanten die de weg blokkeerden. Hierdoor moesten we 20 minuten wachten tot we door konden rijden. Dit kwam doordat de mama olifant met haar kind was en het was te gevaarlijk om in de open jeep er langs te gaan. Het was een leuke ervaring omdat we met zaklampen op zoek moesten gaan naar ogen. Zondag zijn we terug gereden naar Swaziland.

Het is nou maandag en we zijn vandaag naar ons project geweest. Ik heb een teacher project dus werk bij pre-school. Ik ben samen met Emily en twee andere vrijwilligers (Anouk en Yannick) die volgende week naar Kaapstad vertrekken. Het is hier erg anders dan in Nederland. Eerst moesten we met de bus naar ons project en de chauffeurs willen zoveel mogelijk mensen in hun bus. Hierdoor stop je om de 20 meter en gaat er iemand naar buiten om mensen te zoeken. Het duurde dus ongeveer 35 minuten voordat we er waren, terwijl we er in 10 minuten kunnen zijn. Toen we daaraan kwamen waren de kinderen aan het zingen en bidden. De kinderen zongen erg hard en hadden er veel plezier in. Toen ze klaar waren zaten de 40 kinderen in hun bankjes en gaf de juffrouw les. Ze vroeg de kleuren, dagen en lichaamsdelen. Ook telde ze tot 20. De kinderen vonden het leuk om te doen en wisten het ook al goed. Daarna moesten ze zich voorstellen aan Emily en mij. Het waren 40 verschillende en moeilijke namen, maar het was super schattig. Ik heb me ook voorgesteld en daarna kregen ze papieren met oefeningen. Dit waren oefeningen voor rekenen (tellen), maar ook voor de Engelse taal. De allerkleinste kinderen kleuren veel. De kinderen zijn 3-6 dus het is nog niet te moeilijk. De kinderen kregen ondertussen een maaltijd van rijst met groente en speelden even buiten. Daarna gingen ze weer verder met hun papieren, daarna heeft Yannick nog een boek voorgelezen. De kinderen vinden het heel leuk wanneer je met ze knuffelt en wanneer ze aandacht krijgen. We gingen weg rond half 12 omdat we om 2 uur naar een weeshuis toe gingen. Bij het weeshuis speelden we met kinderen en hielpen met het huiswerk. Ik hielp met huiswerk voor rekenen. Het voelde goed om de kinderen te helpen. Toen ze gingen eten, baden ze en zongen ze liedjes. Het straalde veel vrolijkheid uit. Ik hielp met het geven van eten. Daarna gingen we met kinderen op de foto. Ik hoop dat we snel weer een keer erheen gaan, want het was super.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik het erg naar mijn zin. De groep is erg aardig, ook al is het soms lastig om heel de dag Engels te praten. Vooral kaartspellen zijn leuk om te spelen met elkaar. De week is super snel gegaan dus ben benieuwd naar de rest van de weken! Het is fijn dat ik wifi heb zodat ik deze gave ervaring met jullie kan delen!
X

  • 10 Oktober 2016 - 20:49

    Lieza Van Hees:

    Topper! Lekker genieten daar!

  • 11 Oktober 2016 - 07:19

    Els:

    Super super super gaaf Lot! En leuk geschreven!

  • 11 Oktober 2016 - 21:23

    Hans Maas:

    Ik ben supertrots op je schatje. Je hebt al een paar onvergetelijke momenten beschreven.Ik zie uit naar je volgende ervaringen.

  • 13 Oktober 2016 - 13:35

    Riky Naber:

    Wat leuk om te lezen Lotte. Wat een heerlijke (en voor ons soms herkenbare)ervaringen. Blijf er lekker van genieten. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Swaziland, Ezulwini

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 November 2016

Laatste week

21 November 2016

Roadtrip naar Kaapstad

12 November 2016

De laatste weken vrijwilligerswerk

12 November 2016

De laatste weken vrijwilligerswerk

30 Oktober 2016

Vrijwilligerswerk en Mozambique
Lotte

Actief sinds 19 Sept. 2016
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 6052

Voorgaande reizen:

19 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: