Vrijwilligerswerk en ziplinen - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Lotte Maas - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk en ziplinen - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Lotte Maas - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk en ziplinen

Blijf op de hoogte en volg Lotte

16 Oktober 2016 | Swaziland, Ezulwini

Afgelopen week zijn we elke doordeweekse dag naar onze NCP (Neighbourhood Cape Point) geweest. Dinsdag hadden ze sportdag. Dit keer hoefden we niet met het openbaar vervoer wat erg fijn was. De vrijwilligers die voor 4 weken blijven zijn vrijwilligers voor de sportdag en gaan elke dag naar een andere NCP om mee te helpen. Dit in verband met het hechten. We kwamen dus met ongeveer 8 vrijwilligers aan bij de NCP en twee mensen van All out Africa die de leiding hebben over de sportdag. We begonnen de dag met in een kring staan. De kinderen zongen een lied waarbij ze ook met hun lichaam bezig waren; Impalale (handen als grote cirkel) Impalale, I put it there, I put it there (ze wijzen dan op een lichaamsdeel), I peak, I peak, I peak (het lijkt alsof ze pizza zingen). We weten niet precies wat het betekent maar de kinderen hebben de grootste lo. Ze hebben ook een ander lied waarbij ze goed moeten luisteren. Het hoofd is appel, hun heupen is banana en hun handen naar beneden is orange.

Daarna stonden we in een kring en stonden Menzi en Nuhbele (van All out Africa) in het midden. Ze zongen dan I want to choose someone, I want to choose someone, who will dance with me. Dan komt er een kindje in het midden dansen en de andere kinderen klappen en zingen dance baby, dance. De kids hebben een goed ritmegevoel, want het dansen is echt geweldig. Ook de kleintjes van 3 gaan helemaal los. Daarna was er een estafette uitgezet. De kinderen moesten met een pittezak tussen hun benen springen en daarna heb in een hoepel gooien. Het viel me op dat het niet echt een sportdag was zoals we in Nederland gewend zijn, want nadat alle 40 kinderen geweest waren gingen de kinderen spelen. In de middag hadden we Siswati lessen. Dit is de taal hier. Het is een lastige klus om deze taal te leren omdat ze van een aantal klikken in hun taal hebben. Ik heb wel een aantal dingen geleerd die ik goed kan gebruiken in klas. Zo is lalela; luisteren., nhali phasi; ga zitten en thula; stil/stoppen.

Woensdag was niet echt een goede dag. Het begon weer met bidden en het aanwijzen van kleuren, maanden, cijfers en letters. De teacher werd gebeld en toen ze weg was, werd het een chaos. Alle kinderen schreeuwden en duwden en sloegen elkaar. Ik probeerde de kinderen stil te krijgen met een liedje zoals hoofd schouders knie en teen, maar Yannic en Anouk zeiden ook dat dit niet echt mogelijk was. Daarom konden ze even buitenspelen. Rond half 11 kregen ze weer hun ontbijt (dit bestaat uit rijst met saus) en aten ze voor ongeveer 20 minuten. Daarna hadden wij weer een aantal papieren uitgedeeld zodat ze konden werken. In de middag hadden we een art middag waarbij we een aantal dingen hebben gemaakt voor de klas. Zo hebben we een weerkaart gemaakt en heb ik een spelletje gemaakt voor de groep met dieren. Woensdagavond zijn we met onze groep en de andere groep naar de bioscoop geweest, naar de film War Dogs. De film was best interessant, omdat het een waargebeurd verhaal is. Dit uitje koste maar 21 rand wat gelijk is aan 1 euro 50.

Donderdagochtend weer met de bus naar de NCP, de rit duurde weer lekker lang. De bus is gelukkig niet echt duur want de rit kost 7 rand (dat is ongeveer 50 cent). Soms worden we uit onze bus gehaald om in een andere bus te gaan zitten. Ik had een spel voorbereid, waarbij de kinderen dieren na moesten doen. Ze vonden het af en toe wat lastig maar het was erg leuk om te doen. Ook oefenden we het weer, met de weerkaart. Het was die dag cloudy. Na het eten, kwam de teacher met de weegschaal en werden de kinderen gewogen en hun armen opgemeten. Anouk schreef alle namen op en dit was nog niet makkelijk. omdat het al laat was, speelden ze nog wat en wij gingen weer terug. Na de lunch zijn we naar gables (het winkelcentrum) geweest. Het is een fijn winkelcentrum, met erg goedkope winkels.

Vrijdag was een goede dag. Eerst kwamen we aan en er was nog geen leerkracht. Na 10 minuten kwam ze en begon de dag zoals altijd. Ik heb een boekje aan ze voorgelezen, wat de teacher dan vertaald. Daarna hadden we de getallen geoefend. Dit deden we door te vragen of ze het cijfer 9 konden opschrijven en of ze konden laten zien op hun vingers hoeveel 7 was. Het valt op dat dit lastig is. De kinderen weten dan ook vooral de riedeltjes die ze zingen en niet zozeer de cijfers. Ik hoop dat ik ze dit kan leren. In de avond gingen we uit en hadden we al bij onze lodge genoeg drankjes op. Ik was met Yael om 4 uur begonnen met ons eerste biertjes en na 7 uur deden we een hoop drankspelletjes. Het werd een erg gezellige avond met de beide groepen. Om 11 uur zijn we naar de bar hier gegaan. We waren een van de weinige blanken in de club en de muziek was ook niet al te best, maar het was een erg leuke avond.

Zaterdagochtend werd ik rond half 9 wakker terwijl we pas om 3 uur in bed lagen. Ik bleef dan maar ook nog een uurtje liggen en daarna pakte ik de spullen in voor de het ziplinen. We zijn naar Malalotje Nature Reserve gegaan. Onderweg zijn we door de hoofdstad van Swaziland gereden. We kwamen langs de tweede grootste steen van de wereld, eerlijk gezegd leek het gewoon op een berg, maar het was blijkbaar een steen. Daarna kwamen we langs een dam met prachtig uitzicht. De rit naar het Natuurreservaat was erg steil en hobbelig. We moesten er zelfs een keer uit en een stukje lopen, omdat de auto het niet trok. Toen we daar aankwamen zijn we een stukje gaan hiken, het was echt betoverend mooi. (heel veel groen en een aantal edelherten). Na het hiken en klimmen op rotsen zijn we naar de bar gegaan voor een drankje. Terwijl we spelletjes deden zoals rummikub, begon het heel hard te hozen. Het weer sloeg om en er kwam een stortregen. Het was echt super, super harde regen en donder en bliksem. We aten die avond braai (bbq) en besloten maar te eten, daar waar het restaurant/bar was. Na het eten ben ik naar het huisje gegaan waar ik sliep met Katja, Yael en Hannah (andere vrijwilliger die hier voor 2 jaar is!!). De bedden waren super en ik had ook heerlijk geslapen. Ik begreep dat het die nacht flink gehoosd had, maar ik had mijn oordoppen in dus weinig gehoord.

Zondagochtend zijn we gaan ziplinen. We zijn met een open jeep naar de plek gegaan. Het was een erg hobbelige weg en ik denk dan ook dat ik veel blauwe plekken erbij heb. De plek waar we gingen ziplinen was erg mooi. Er waren 12 platforms en het was geweldig om te doen. Op het begin vond ik het wat spannend maar het was echt super. Naderhand hadden we een korte hike omhoog en gingen we weer terug naar het restaurant waar we een sandwich met frietjes kregen. We zijn daarna doorgegaan naar de oudste mijn van de wereld, dat was mooi om te zien. Daarna zijn we doorgereden naar een glasfabriek waar een hoop souvenirs winkels waren.

Morgen gaan we ons Visa voor Mozambique halen. De rest van de week hebben we ons vrijwilligerswerk en zondagochtend (om 6.00!!! uur) vertrekken we naar Mozambique. Ik kijk erg uit naar de week.

x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Swaziland, Ezulwini

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 November 2016

Laatste week

21 November 2016

Roadtrip naar Kaapstad

12 November 2016

De laatste weken vrijwilligerswerk

12 November 2016

De laatste weken vrijwilligerswerk

30 Oktober 2016

Vrijwilligerswerk en Mozambique
Lotte

Actief sinds 19 Sept. 2016
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 6047

Voorgaande reizen:

19 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: